Haluksy - (hallux valgus)

Halux valgus- czyli paluch koślawy jest stosunkowo często spotykaną deformacją dużego palca stopy zwłaszcza u kobiet. Przyczyna powstawania nie jest dokładnie określona ale z pewnością jednym z głównych czynników jest czynnik genetyczny, poza tym noszenie nieprawidłowego obuwia, nadwaga, tryb życia, schorzenia neurologiczne i inne. Rozmiar: 22804 bajtówRozmiar: 8072 bajtówWada polega na stopniowym zaginaniu się palucha w stawie sródstopno- palcowym, tak ze paluch kieruje się czubkiem ku pozostałym palcom, natomiast jego podstawa, czyli głowa I kości śródstopia stopniowo odchyla się w kierunku przeciwnym. Następuje poszerzenie śródstopia oraz dodatkowo narasta wyrośl kostna na głowie pierwszej kości śródstopia. Stopniowemu zaginaniu się koślawemu palucha często towarzyszą bóle w stawie śródstopno- paliczkowym podczas chodzenia. Zmiana ta nie tylko wygląda mało estetycznie, ale powoduje dolegliwości bólowe podczas chodzenia, powstawanie konfliktu z noszonym obuwiem, narastanie bolesnych modzeli w miejscach najbardziej uciskanych przez buty. Brak możliwości noszenia normalnego obuwia jest jednym z głównych powodów zgłaszania się pacjentek z taką deformacją do ortopedy. Stopniowe odchylanie się pierwszej kości śródstopia do boku powoduje powstawanie dysproporcji w względnej długości kości śródstopia, tak że stopa podczas fazy wybicia w czasie chodzenia zaczyna coraz bardziej przeciążać głowy II i III kości śródstopia- powstają dodatkowe bolesne modzele od strony podeszwowej stopy. Czas powstawania deformacji jest bardzo różny i zwykle uwarunkowany genetycznie. Najczęściej deformacja narasta w IV lub V dekadzie życia, ale można spotkać paluchy koślawe nawet w II dekadzie życia. Zwykle im wcześniej deformacja powstaje tym gorsze ma rokowanie. Gdy halux valgus zacznie powstawać, jest mało prawdopodobne aby postęp deformacji zatrzymał się na jakimś etapie.

Leczenie:
1. Leczenie zachowawcze. Może być czasami skuteczne w niewielkich deformacjach, które zaczynają się tworzyć w V lub VI dekadzie życia. Zmiana trybu życia, obniżenie masy ciała, ćwiczenia, noszenie odpowiednio szerokiego obuwia, wkładki rozpierające I-II przestrzeń międzypalcową- mogą dać zadawalające rezultaty. Niestety większość haluxów pomimo stosowania wkładek lub wymyślnych ortez i tak postępuje

2. Leczenie operacyjne. W zasadzie jedynym skutecznym leczeniem deformacji koślawej palucha jest leczenie operacyjne. Zabiegi można podzielić na wykonywane na tkankach miękkich oraz zabiegi kostne wymagające przecięcia i zmiany kierunku kości.
Rozmiar: 3936 bajtów a) zabieg wg Silvera- polega na korekcji palucha głównie na tkankach miękkich poprzez odpowiednie napięcie torebki stawowej od przyśrodka stawu amp palucha z jednoczesną resekcją zmienionej zapalnie kaletki maziowej oraz wyrośli kostnej na głowie I kości śródstopia. Zabieg daje dobre efekty w niewielkich deformacjach oraz umożliwia szybki (po około 2 tyg od zabiegu) powrót do normalnego obuwia
b) zabieg wg Kramera- zbieg kostny, polegający na poprzecznym podgłowowym przecięciu I kości śródstopia, wycięciu niewielkiego klina od boku oraz wykonaniu przesunięcia głowy do środka stopy (około 5mm) z jej jednoczesnym obrotem na zewnątrz (korekcja koślawości). Resekcji ulega wyrośl kostna w okolicy głowy.Całość jest stabilizowana drutem K
c) osteotomia chevron- zabieg kostny, polegający na podgłowowym przecięciu I kości śródstopia w kształcie V oraz wykonaniu przesunięcia głowy do środka stopy. Resekcji ulega wyrośl kostna w okolicy głowy. Całość jest stabilizowana drutem K lub implantem (śrubą).
Rozmiar: 6270 bajtówRozmiar: 6610 bajtów d) Osteotomia scarf- zabieg kostny, polegający na przecięciu I kości śródstopia w kształcie litery Z, przesunięciu odłamów oraz ich zespoleniu śrubami w nowym ustawieniu. Zwykle w celu korekcji koślawości palucha należy dodać przy tym zabiegu drugą osteotomię wg Akina.
e) Zabieg wg Akina- zabieg kostny polegający na wycięciu klina kostnego z okolicy podstawy paliczka bliższego palucha i zespoleniu miejsca osteotomii śrubą lub drutem K
f) Zabieg wg Lapidusa- zabieg kostny polegający na osteotomii przy podstawie I kości śródstopia z korekcją jej szpotawego ustawienia. Na koniec wykonuje się zespolenie I kości śródstopia z kością klinowatą.
g) Zabieg wg Kellera- zabieg kostny polegający na resekcji podstawy paliczka bliższego palucha z jednoczesną resekcją wyrośli na głowie I kości śródstopia oraz interpozycją (wszyciem) torebki stawowej do wnętrza stawu amp palucha. Jest to zabieg wykonywany raczej po 60 roku życia lub przy obecności zwyrodnienia stawu amp palucha (tzw hallux rigidus).
Jak widać operacji korekcyjnych palucha koślawego jest wiele a metodę należy dobrać indywidualnie do pacjenta. Ogólnie można powiedzieć że metody na tkankach miękkich są szybsze i umożliwiają szybki powrót do normalnego chodzenia, ale istnieje w nich ryzyko nawrotu deformacji oraz mogą być stosowane przy niewielkich haluksach.
Zabiegi kostne są większe, ale umożliwiają lepszą korekcję deformacji oraz istnieje w nich niewielkie ryzyko nawrotu choroby. Wadą jest dłuższy okres rehabilitacji- około 6 tygodni od operacji.
Standardowy zabieg wykonywany jest w znieczuleniu zewnątrzoponowym (ukłucie w kręgosłup), tak że nie odczuwa się żadnego bólu. Pobyt w szpitalu to zwykle 2-3 dni, podczas których podawane są środki przeciwbólowe na życzenie. Na trzeci dzień bóle już są niewielkie tak że z łatwością można wyjść do domu w specjalnym obuwiu. Nie stosuje się gipsów po operacji. Specjalne obuwie jest noszone przez około 6 tygodni. Można w nim poruszać się po domu lub wyjść nieco na zewnątrz, ale nie można w nim normalnie funkcjonować (np. prowadzić samochodu). Czasami obrzęk stóp może utrzymywać się do 3-4 mies od operacji.

Rehabilitacja: Zwykle po 6 tyg od operacji wykonywane jest zdjęcie RTG stóp i przy prawidłowym zroście kości rozpoczyna się ćwiczenie stawów amp. Polega to na wykonywaniu ćwiczeń paluchów- ruszając nimi w górę i dół, najlepiej po zanurzeniu w wodzie z dodatkiem soli leczniczych (bocheńska, iwonicka). Bardzo dobre rezultaty dają wówczas masaże wirowe stóp. Uruchomienie stawów amp paluchów uzyskujemy też ćwicząc je po złapaniu palcami ręki- również najlepiej pod wodą. Likwidacji obrzęków pomagają wirówki, sole lecznicze lub czasami dodatkowe leki krążeniowe.
Końcowy efekt leczenia umożliwia noszenie normalnego obuwia, w tym także butów na obcasach . Przy dobrze wykonanym zabiegu kostnym ryzyko nawrotu deformacji jest niewielkie.

GALERIA HALUKSÓW- tutaj można obejrzeć ostatnio operowane haluksy

umów się na konsultację